Duurzaamheid als verdienmodel klinkt interessant, maar hoe doe je dat? Een traditioneel verdienmodel beschrijft een organisatiemethode om financiële waarde te creëren. Nu de samenleving de huidige economische situatie met argusogen bekijkt, is er vraag naar een nieuwe manier van organiseren. Eén die niet alleen kijkt naar financiën, maar bijvoorbeeld ook naar het beschermen van de natuur of naar sociaal kapitaal.

De gastspreker van Duurzaamheid als verdienmodel is Prof. dr. Rudolf Müller. Prof. dr. Rudolf Müller is hoogleraar Quantitative Infonomics, wetenschappelijk directeur van het Business Intelligence and Smart Services Instituut (BISS). Hij is werkzaam aan de School of Business and Economics (SBE) van de Universiteit Maastricht en geeft leiding aan het kennis- en innovatiecentrum op de Brightlands Smart Services Campus in Heerlen.

De onderzoeksinteresse van Prof. dr. Rudolf Müller liggen op het snijvlak van economische theorie, informatica en wiskundige optimalisatie. Hij is met name geïnteresseerd in het gedrag, spel, theoretische en algoritmische aspecten van marktet design. Zijn bijdragen zijn gebaseerd op de fundamenten van market design (implementatie van toewijzingsregels, opbrengstequivalentie en communicatiecomplexiteit tijdens veilingen) evenals applicaties, openbare commissies, advertentieveilingen en planning.

Als directeur van het Business Intelligence and Smart Services Instituut (BISS) staat hij aan het hoofd van een multidisciplinair onderzoekteam dat architecturen en implementaties van data gedreven slimme diensten ontwikkelt.